دانلود پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات:۱۱۲اسلاید

آنچه باید بعد از نهضت خونین عاشورا به آن اشاره کرد این است که
 قیام حسین بن علی، مجالی برای بیداری وجدانهای خفته مردمی بود که تا آن روز در خواب غفلت به سر می بردند . به هر حال آنچه باید به
طرح آن پرداخت این است که اگر حسین بن علی(ع) قیام نمی کرد آیا
 روحیه تنبلی و گریز از مسئولیت به روحیه ظلم ستیزی و مسؤولیت
پذیری در جامعه آن روز تبدیل می شد؟ به طور قطع باید گفت حسین
آغازگر راهی بود که استمرار این مسیر مدیون اهداف و ماهیت نهضت
عظیم حسینی است بعد از نهضت مقدس عاشورا حرکت ها و قیام های
فراوانی به تأسی از آن واقعه علیه حاکمان ستم گر صورت گرفت
 که برخی از آنها عبارتند از: ” قیام مدینه، قیام توابین در کوفه ، قیام مختار ثقفی با انگیزه انتقام از قاتلان امام و شهیدان کربلا، انقلاب زیدبن علی

 

دانلود پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا,پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا,دانلود پاورپوینت قیام های پس از واقعه ی عاشورا

 

 

واقعه حرّه، رخدادى بس تلخ و سنگین است که به سال ۶۳ هجرى قمرى در روزگار سلطنت یزید بن معاویه، میان لشکریان شام و مردم مدینه به وقوع پیوست، و گروه انصار، عبداالله بن حنظله و گروه قریش، عبداالله بن مطیه را به فرماندهى نیروهاى رزمى خود انتخاب کردند

«حرّه» در لغت به سرزمین سنگلاخ و ناهموارى گفته مى‏شود که داراى سنگ هاى سیاه بوده و عبور از آن‏ها به دشوارى صورت مى‏گیرد و واقعه حرّه از آن رو چنین نام گرفته که هجوم لشکریان حکومتى شام به مردم مدینه از سمت شرقى آن، یعنى از ناحیه سرزمین‏هاى سنگلاخى آن شهر صورت گرفته است

واقعه حرّه رابه حق باید یکى از فجایع تاریخ دانست و در شمار زشت‏ترین حوادث سلطنت بنى امیه به حساب آورد. ابن مُشکویه مى‏نویسد: «واقعه حرّه از سهمگین‏ترین و سخت‏ترین وقایع است

 

 

 

 

قیام توابین از سال ۶۱ قمرى، پس از شهادت امام حسین(ع)، شکل

گرفت و به تدریج فراگیر شد و طرفداران بسیارى پیدا کرد و به مدت

 چهار سال شکل‏گیرى جنبش، نیرو و امکانات قابل توجهى فراهم گردید.

بدین منظور رهبران قیام، نخستین روز ربیع الثانى سال ۶۵ قمرى را

آغاز رسمى حرکت خود از شهر بزگ کوفه تعیین کردند. در این زمان،

 “یزید بن معاویه” به هلاکت رسیده بود و “مروان بن حکم” در شام و

 غرب عالم اسلام و “عبدالله بن زبیر” در مکه و شرق و جنوب عالم

اسلام، حکمرانى مى‏کردند و شهر کوفه درسیطره عبدالله بن زبیر و

 طرفدارانش قرارداشت

 

در آغاز، عده‏اى درصدد درگیر کردن توابین با عامل عبدالله بن زبیر در

 کوفه را داشتند، ولى با زیرکى “عبدالله بن زبیر انصارى”، استاندار

 وقت کوفه و اعلام پشتیبانى وى از توّابین، هیچ گونه جنگى در کوفه به

وقوع نپیوست

 

 

 

نام مقدس او همانطورى که مبسوطا خواهد آمد ((زید)) است که پیامبر

 (صلى اللّه علیه و آله ) قبل از میلاد او، این نام را برایش انتخاب کرد

لقب هاى او عبارتند از

۱-شهید که در بعضى روایات او را با این لقب یاد کرده اند. ۲ – حلیف القرآن )) یعنى همیپیمان قرآن . بخاطر ممارست و ارتباط

فراوان او با کتاب خدا این لقب براى او یادگار مانده است ۳ – ((

 زیدالازیاد)) کنایه از مقام والا و عظمت و شخصیت بى نظیر او نسبت به

همنام هاى او (مانند: زید بن حارثه ، زید بن ارقم ، زید بن حسن ،…)

 مى باشد.(۲۶

کنیه او ((ابوالحسین )) است به خاطر اینکه یکى از فرزندان رشید او به

 نام حسین بود، بنابراین او را به این کنیه مى خوانند.(۲۷

روز ولادت ((زید)) به هیچ وجه مشخص نیست و بین مورخین در سال

ولادتش نیز اختلاف است

دانلود پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا,پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا,دانلود پاورپوینت قیام های پس از واقعه ی عاشورا

پدر عالیقدر زید، امام على بن الحسین (علیهماالسلام ) امام چهارم

 شیعیان است ، او امامى معصوم و شخصیتى بى نظیر بود. البته شرح

حال این پیشواى بزرگ اسلام در کتب مستقل و ارزنده نوشته شده است

و ما در اینجا لازم نمى دانیم که به نحو تفصیل متعرض حالات ایشان

 شویم ، فضائل این امام عالیمقام بى کران و بى انتها است

کتاب فضل تو را آب بحر کافى نیست
که تر کنم سرانگشت و صفحه بشمارم

دانلود پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا

در نام مادر وى اختلاف است ، بعضى او را به نام ((جیداء)) یا ((جیّد))

 یاد کرده اند (۲۸) و بعضى نام او را ((حیدان )) مى دانند (۲۹) و در

 روایتى امام سجاد (علیه السلام ) او را به نام ((حوراء)) مى

 خواند(۳۰

او کنیز بود شایسته و با نجابت ، که مختار بن ابى عبیده ثقفى او را به

 سى هزار درهم خرید، (۳۱) این در نظرش جلوه کرد و او را خوشایند

 شد، که با خود گفت : نه ، من لیاقت این زن را ندارم ، او شایسته على

بن الحسین (علیهماالسلام ) است و او را به عنوان هدیه اى ارزنده به

 خدمت امام فرستاد، و این بانو از امام چهارم داراى چهار فرزند شد،

 سه پسر و یک دختر، فرزند اول او، قهرمان کتاب ما زید (علیه السلام )

 نامیده شد. و سه فرزند دیگر عمر، على و خدیجه نامگذارى شدند.(۳۲

این بانو، زنى با نجابت و پرهیزگار و پاکدامن بود. روزى امام باقر

 (علیه السلام ) چشمش به زید افتاد، فرمود: (( لقد انجبت ام ولدتک یا

زید )) یعنى اى زید مادر نجیبى تو را زاده است .(۳۳

 

دانلود پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا

 

 

مساءله نامگذارى در اسلام ، اهمیت زیادى دارد، روایات فراوانى از

 پیشوایان ما در این زمینه رسیده که سفارش فرموده اند همیشه نامهاى

 خوب و شایسته را براى فرزندان خود انتخاب کنید۳۴

لذا، امام چهارم (علیه السلام ) براى انتخاب نام نوزاد عزیزش از قرآن

 استمداد مى جوید، به همین منظور امام قرآن را به نحو تفاءل گشود و

 خیره خیره به صدر آن نگریست ، گویى امام دنبال گمشده اى مى گردد،

 باز قرآن را بست و دوباره آن را گشود و در آیه صدر صفحه به دقت

 نظر کرد

عجیب است ، این آیات که امام براى انتخاب نام کودکش مى بیند، همه ،

 آیات جنگ است و جهاد، آیه قتل است و شهادت آیه کشتن است و کشته

 شدن ، آیه نبرد است و انقلاب

پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا؟دانلود پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا 

 

خدایا چه سرى است ، دفعه اول بالاى صفحه قرآن این آیه بود: (( فضل

اللّه المجاهدین على القاعدین )) (۳۵) یعنى خداوند، پیکار کنندگان را بر

 راحت طلبان و خانه نشینان برترى بخشیدو در دفعه دوم که امام قرآن

 را گشود، آیه صریح تر و تکان دهنده تر از دفعه اول آمد، و آن این آیه

 بود: (( ان اللّه اشترى من المؤ منین اءنفسهم و اموالهم بان لهم الجنه ،

یقاتلون فى سبیل اللّه فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فى التوریه و

 الانجیل و القرآن و من اوفى بعهده من اللّه ، فاستبشروا ببیعکم الذى

 بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم .)) (۳۶) خداوند جان و مال مؤ منان

 را خرید، به اینکه براى آنان است بهشت جاوید، آنانکه در راه خدا پیکار

 مى کنند و مى کشند و کشته مى شوند، وعده اى است حق بر خدا در

 تورات و انجیل و قرآن ، و کیست وفا کننده تر به عهد از خدا، پس به این معامله تان دلشاد باشید، و این همان رستگارى بزرگ است

این همان زید است 

امام قرآن را بست ، و با چهره اى آرام و مطمئن ، سه مرتبه فرمود: ((

 هو واللّه زید…)) به خدا قسم این همان زید است

و از آن پس او را به نام ((زید)) خواندند.(۳۷

 

با توجه به اوضاع و احوال مسلمین در زمان خلفاى جور (که قبلا اشاره

شد) و ظلمهایى که از طرف آنان نسبت به ملت اسلام عموما و خاندان

پیامبر (صلى اللّه علیه و آله ) و مجاهدین علوى خصوصا و پایمال کردن

حقوق مسلم آنان ، صورت مى گرفت ، علت قیام حضرت زید (علیه

السلام ) روشن مى گردد و مى توان ، علل و فلسفه نهضت مقدس زید

(علیه السلام ) را در چند جمله خلاصه کرد

۱-انتقام خون شهیدان ۲ – امر به معروف و نهى از منکر، و اصلا وضع جامعه مسلمین ۳ – تشکیل حکومت واقعى اسلامى در صورت

پیروزى

 

 

ما براى روشن شدن موقعیت قیام زید (علیه السلام )

و دانستن شرایط اوضاع حکومت و افرادى که در آن زمان قدرت را بدست داشتند،

و زید (علیه السلام ) در مقابل آنان قیام کرد، ناچاریم تا اندازه اى راجع

به حالات و جنایات خلیفه معاصر زید (علیه السلام ) هشام ابن عبدالملک اموى وارد سخن شویم

در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا؟

 

 

هشام فرزند عبدالملک مروان دهمین خلیفه از دودمان امیه است او در

 سال ۱۰۵ ه‍ ق به خلافت رسید و مدت خلافت وى قریب ۲۰ سال به

 طول انجامید و روز چهارشنبه ۹ روز مانده به آخر ربیع الاول در سال

۱۲۵ ه‍ ق از دنیا رفت (۳۸) رصافه شام که آب و هوایى

 خوش و عمارت هاى مجلل و آثار باستانى داشت و پایتخت ییلاقى هشام

 بود، مرگ وى در این شهر پیش آمد و در همانجا دفن شد. هشام

۵۳ سال عمر کرد.(۳۹)

درباره هشام گفته اند، او مردى هتاک و بیباک و خوشگذران و شهوتران

بود، او بر مسند خلافت تکیه داده بود و ملت ستمدیده و اسلام را زیر

 یوغ خود حکام بنى امیه درآورده بود، او به قوانین اسلام بى اعتنا و

نسبت به شرایع و احکام قرآن بى تفاوت بود گناه و فسق علنى او، مورد

 گواه هم عصران او بود او هر گناهى را که مى خواست مرتکب مى شد

 و همیشه مشغول عیش و نوش و جام شراب هیچگاه از او جدا نمى شد.

(۴۰) بطورى که روزى از هفته را مخصوص شراب خوردن قرار داده

بود

قیام های پس از واقعه ی عاشورا؟

 

 

ممکن است بعضى خیال کنند، که قیام زید (علیهماالسلام ) خودسرانه و

 خواسته خود زید (علیه السلام ) بوده است ، و بگویند، بلى ، زید مرد با

فضیلت و با ایمان و عالم بود، و امام (علیه السلام ) او را دوست مى

داشت امّا قیام وى بدون رضایت و اذن امام بوده است

جواب : اولا با ذکر سلسله روایاتى که در این کتاب متذکر شده ایم این

سخن غیر معقول است ، که شخصیت بارزى چون زید بن على بدون

مقدمه و حساب قیام کند و خود و جمعى را به کشتن دهد، زیرا زید با آن

 مرتبه و مقام علمى و تقوایش ، صحیح نیست بگوییم ، وى در یک امر

 حیاتى و قیامى خونین ، در زمان حضور امام ، بدون اجازه وى ، دست

 به چنین کارى زده است ، چون زید (علیه السلام ) امام را حجت خدا و

 واجب الاطاعه مى دانست هرگز کسى با چنین اعتقادى نسبت به ولایت

 امام ، آن هم در این امر مهم بدون مشورت معصوم ، کار نمى کند

 

قیام های پس از واقعه ی عاشورا

 

ثانیا، ادله قاطعى از روایت و نصوص و اقوال علماء و دانشمندان

طراز اول شیعه از قدماء تا معاصرین در دست است که به این مطلب

تصریح کرده اند، و مى گویند قیام زید (علیه السلام ) به اذن امام صادق

(علیه السلام ) بوده است

امام على بن موسى الرضا (علیه السلام ) راجع به قیام زید (علیه السلام

در ضمن جوابى که به ماءمون داد فرمود

 

دانلود پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا

 

امام صادق فرمود

او براى قیامش با من مشورت کرد. من به او گفتم : عموجان اگر دوست

 دارى و راضى هستى که همان به دار آویخته کناسه باشى ، پس راه تو

همین است ، و موقعى زید، از نزد حضرتش بیرون رفت ، امام صادق

(علیه السلام ) فرمود

واى به حال کسى که نداى او را بشنود و بیاریش نشتابد

این روایت و مضمون بعضى اخبارى که گذشت خود شاهد دیگرى از

 مدعاى ماست که قیام زید به اذن امام (علیه السلام ) بوده است وانگهى

 چون مساءله خروج زید مى بایست بسیار روى اصل تقیه و احتیاط مى

 بوده و دخالت امام و یا دستور و اذن وى ممکن بوده است به گوش

دشمن برسد، لذا نه امام (علیه السلام ) و نه خود زید (علیه السلام ) و

نه اصحاب نزدیک آنان ، به هیچ وجه مایل نبودند کسى به آن اطلاع پیدا

کند، مبادا از این رهگذر خطرى براى امام (علیه السلام ) پیش آید و این

 مطلبى است بسیار واضح و روشن

 

 

مى خواست نزدیک هشام بنشیند هشام به قصد اهانت و جسارت نسبت به

 ساحت مقدس زید (علیه السلام )، به اطرافیانش اشاره کرد که جایى

براى نشستن زید (علیه السلام ) باز نکنند. و از این رهگذر اهانتى نسبت

به زید (علیه السلام ) شده باشد

زید (علیه السلام ) مى فرمود: هشام ، از خدا بترس و پرهیزکار باش

هشام گفت : همانند تو مرا به پرهیزکارى امر مى کند!؟

زید: در میان بندگان خدا، هیچکس برتر نیست که دیگران را به تقوا و

 پاکى وصیت کند، و کسى از وصیت شدن به تقوا پست نگردد، پس از

خدا بترس ، آنگاه هشام تند شد و فریاد زد

تو آرزوى خلافت را در دل مى پرورانى و امید آن را به دل بسته اى امّا

تو را با حکومت و خلافت چکار؟! بى مادر، تو فرزند کنیزى بیش نیستى

دانلود پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا,پاورپوینت در مورد قیام های پس از واقعه ی عاشورا,دانلود پاورپوینت قیام های پس از واقعه ی عاشورا

واقعه ی عاشورا

 

زید با وقار و متانتى که مخصوص خود او بود، جواب دندان شکنى به

 خلیفه بدزبان داد، فرمود: هشام ، من کسانى را والامقام تر از پیامبران

در نزد خدا نمى یابم ، و حال آنکه اسماعیل پیامبر خدا کنیززاده بود، اگر

این جهت حاکى از فرومایگى بود، وى به رسالت مبعوث نمى گردید.(۴۲

اى هشام ، من از تو مى پرسم آیا منصب نبوت بالاتر است یا خلافت ؟

پس این نقص نمى شود، آنگاه تو چگونه به خود جراءت مى دهى ب

ه کسى اهانت کنى ، که او نبیره رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) و

 فرزند امیرالمؤ منین است

هشام ، از این سخنان مستدل و کوبنده زید (علیه السلام ) آن هم در

 مقابل ، اطرافیان چاپلوس سخت خشمگین شد و فریاد زد. دژخیم ، بیا،

مبادا این مرد در میان لشکریان و اطرافیان من بماند، مواظب باش

 

 

 

برچسبها
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

0