پاورپوینت درموردامام زمان و ملاقات با امام عصر در زمان غیبت

پاورپوینت درمورد امام زمان و ملاقات با امام عصر در زمان غیبت

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

 
 
 دسته بندی: پاورپوینت
فرمت فایل doc
حجم فایل ۳۵۷کیلوبات
تعدادصفحه ۲۹صفحه
عنوان پاورپوینت درموردامام زمان و ملاقات با امام عصر در زمان غیبت

 

پاورپوینت درموردامام زمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ملاقات به دلیل داشتن آثار منفی و مخرب (خرافات و مدعیان دروغین) در کنار آثار مثبت و سازنده (اثبات وجود امام و بالا بردن معنویت جامعه)، لازم است به گونه‌ای دقیق مورد بحث قرار گیرد تا در عین بهره‌مندی از آثار مثبت در دام آثار منفی گرفتار نشویم.
– زمان دیدار

۱-دیدار در زمان پدر بزرگوار امام عصر۴ (سال ۲۵۵ هجری قمری تا ۲۶۰)

۲- دیدار در زمان غیبت صغری (۲۶۰ تا ۳۲۹)

۳- دیدار در زمان غیبت کبری (۳۲۹ تا کنون)
–ویژگی مهمی که بر این دوره حاکم است، اعتقاد به تکذیب مدعی رؤیت است همین مسأله موجب شده است ملاقات کنندگان در این دوره، دیدار‌های خود را آشکارا و برای همه نقل‌ نکنند.

۲- حالت دیدار

۱- خواب: نکته مهم، انواع خواب و هم‌چنین ارزش و اعتبار آنهاست.
انواع خواب:
۱- تخیلات نفسانی: چون رؤیا امری ادراکی است، قوه خیال در آن مؤثر است و در اثر عوامل بیرونی (سرما و گرما) یا ویژگی اخلاقی (محبت و نفرت) صحنه‌هایی در خواب نشان دهد.

۲- خواب‌های شیطان: شیطان در قوه خیال تصرف می‌کند و صحنه‌هایی در خواب نشان ‌می‌دهد.

۳- خوابهای راست: شخص حقیقتی را می‌بیند سه نوع است:

الف) خواب‌های صریحی: صاحب رؤیا در آن هیچ‌گونه تصرفی نکرده بدون هیچ زحمتی با تاویل خود منطبق می‏شود.
ب) خواب‌های غیر صریحی: نفس صاحب خواب از جهت حکایت، در آن تصرف کرده، این قسم رؤیا محتاج به تعبیر است تا متخصصی آن را به اصلش که در رؤیا مشاهده شده برگرداند.
ج) اضغاث احلام: از جهت دشواری و یا ناممکن بودن، تعبیر ندارد.

  • فراز اول توقیع: فَاَجْمِعْ أَمْرَکَ وَ لَا تُوصِ إِلَی أَحَدٍ فَیَقُومَ مَقَامَکَ بَعْدَ وَفَاتِکَ
  •  
  • این فراز که خبر از اتمام سفارت و نیابت خاص است، میان عالمان شیعه اجماعی است و کسی تردید ندارد که بعد از وفات علی بن محمد سمری این ارتباط قطع شده است و هر کس ادعای بابیت و ارتباط کرده از طرف علما مورد تکذیب واقع شده است .
  • فراز دوم: فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَیْبَهُ الثَّانِیَهُ (التَّامَّهُ) فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَلِکَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَهِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً.
  • این فراز مورد استناد اشکال کنندگان بر ملاقات واقع شده است.
  •  
  • اشکال: التامّه نشان دهنده غیبت کامل است و تام بودن با عدم دیدار محقق می‌شود‌.
  • پاسخ: تامه بودن با عدم سفیر و ارتباط است نه دیدار.
  •  
  • اشکال: فلاظهور یعنی بر کسی ظاهر نمی‌شود پس دیدار امکان ندارد.
  • پاسخ: ظهور در این جا به معنای لغوی نیست معنای اصطلاحی آن یعنی قیام امام۴ است چون در ادامه به نشانه‌های ظهور اشاره می‌شود.
  • فراز سوم توقیع: وَ سَیَأْتِی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَهَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَی الْمُشَاهَدَهَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَهِ فَهُوَ کَاذِبٌ مُفْتَرٍٍ.
  • این فراز نیز مورد استناد اشکال کنندگان بر ملاقات واقع شده است.
  •  
  • اشکال: مشاهده به معنای دیدار است و امام۴ می‌فرماید مدعی دیدار دروغ‌گو و افترا زننده است.
  • پاسخ اول: مشاهده به معنای دیدار همراه با ادعای نیابت است چون توقیع خطاب به نایب صادر شده است. (نظر اکثر دانشمندان)
  •  
  • پاسخ دوم: مشاهده به معنای حضور امام است. یعنی هر کس ادعای ظهور و حضور امام را نماید دروغ‌گو است. به نظر می‌رسد این احتمال قوی‌تر است.
  •  
برچسبها
محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

0