دوره آموزش رایگان تولید محتوا برای سایت

امتیاز 5.00 ( 1 رای )
نوع فایل
ودیدیو آموزشی
حجم فایل
بیش از 2 گیگ
تعداد صفحه
پکیچ های آموزشی
تاریخ انتشار
15, دی , 1397
دسته بندی
دوره های تولید محتوای دیجیتال
تعداد بازدید
894
رایگان
افزودن به سبد خرید
  دانلود رایگان

به نام خداوند علم و قلم.  دوره آموزشی تولید محتوا

امیدوارم حالتون خوبه باشه. در دوره آموزشی تولید محتوا برای سایت می‌خوام برای شما مراحل تولید محتوا رو توضیح بدم.

 
  • اصلاً تولید محتوا چیست ؟
  • چگونه محتوا تولید میشه ؟
  • انواع محتوا چیست؟
  • چطور با تولید محتوا کسب درآمد کنیم

دوستان عزیز امروز اگر بخواهیم کسب و کار ما معروف بشه یا که همه بشناسن با محتوا تولید کنیم. توجه داشته باشید.الان دیگه مردم حال حوصله تبلیغ دیدن رو ندارن برای اینکه شما مراحل موفقیت رو طی کنید.

باید تولید محتوا کنید چون مردم دنبال محتوای جذاب ، ارزشمند هستن پس ما تا میتونیم باید محتوای ارزشمند و جذاب ، واقعی تولید کنیم.تا بتونیم مخاطبان زیادی رو جذب کنیم.

بیشتر افرادی که در کسب و کار خودشون مشکل دارن اینکه محتوا ارزشمندی تولید نمی‌کنند.در دوره آموزشی تولید محتوا برای سایت شما بطور کامل و جامع یاد می‌گیرد که چطور محتوای ارزشمند تولید کنید.تا هم کسب و کار شما رونق پیدا کند.

تولید محتوا چیست؟

برای اینکه بدونیم تولید محتوا چیست؟ اول باید بفهمیم خود محتوا چیه. محتوا به مجموعه پیام ها و اطلاعتی هست که بصورت

  • متن 
  • عکس
  • ویدئو
  • صوت
  • کتاب الکترونیکی باشد محتوا گفته می‌شود.

پس به متن، عکس، ویدئو، صوت، کتاب می‌گن محتوا و به کسی که محتوا رو انجام میده تولید کننده محتوا گفته می‌شود.

تولید محتوا چیست

دوره آموزشی تولید محتوا برای کسانی مفید است؟

  • مدیران وب سایت ها
  • وبلاگ نویسان
  • نویسندگان متن‌های تبلیغاتی

چرا تولید محتوا ارزش بالای دارد

  • باعث ارتباط با مخاطبان شما می‌شود
  • نشان دادن تخصص شما
  • بالا رفتن اعتبار و فروش شما
  • افزایش سئو وب سایت

وقتی یه کابر وارد وب سایتی می‌شه اولین چیزی که برای کابر جذاب هست محتوا اون سایت است.چرا چون محتوای وب سایت تخصص نویسنده محتوا رو نشون می‌ دهد.

پس باید از محتوای تخصصی استفاده کنیم و در اون زمینه که علاقه داریم محتوا تولید کنیم. چون محتوا باعث افزایش فروش و اعتبار سایت می‌شود.

مثلاً سایت دیجی کالا اولین بار شروع به تولید محتوا کرد که الان به این درجه پیشرفت رسیده اونا در مراحل ابتدای کار مثلاً برای معرفی یک گوشی توضیحات کامل همچون امکانات، قیمت، میزان فروش، محبوبیت اون محصول نشان می‌دادند.

در صورت اگر شما هم یه وب سایت داشته باشید. یه دوره آموزشی مثلاً دوره آموزشی تولید محتوا تولید کنید وقتی کاربران اون محصول یا دوره آموزشی استفاده کنند و مشکل کابران حل بشه برای خرید محصولات شما به شما اعتماد می‌کنن چون اون محصول اولیه که به اونا دادید مشکل اونا رو حل کرده است.

هر وقت شما محتوای  با کفیت یا یونیک تولید کردید مخاطبین میان اون مطالب که برای اونا مفید هست می‌خونند و پس از گذشت زمان این محتوا که شما تولید می‌کنید و باعث جذب مخاطب می‌شه باعث افزایش سئو وب سایت و رونق کسب و کار شما می‌شود.

چرا تولید محتوا ارزش بالای دارد. دوره آموزشی تولید محتوا
چرا تولید محتوا ارزش بالای دارد

اهمیت محتوا نسب به موارد دیگر

  • صفحه خام و زشت با یک محتوای عالی بازهم سئو خوبی خواهید داشت
  • یک صفحه استاتیک و محتوای عالی = است با سئو عالی
  • قالب پیش فرض وردپرس و محتوای یونیک = سئو عالی
  • سایت بدون بک لینک و محتوای عالی = سئو عالی
  • سایت و قالب و سئو تکنیکال و بک لینک ولی بدون محتوا = است با شکست شما

خب حالا وقت اینکه در دوره آموزشی تولید محتوا برای سایت نکات و اصول تولید انواع محتوا با هم بررسی کنیم و همچنین دوره آموزشی تولید محتوا روش های تولید محتوا و بازاریابی محتوا را نیز یاد می‌گیرد.

محتوای متنی، مقاله یا کتاب الکترونیکی

برای تولید محتوای متنی باید موارد زیر را رعایت کنیم.

  1. غلط املایی نداشته باشیم
  2. از نرم افزار ویراستار ورد استفاده کنیم
  3. برای انسان ها بنویسیم نه گوگل
  4. بهترین محتوای متنی داستان های جذاب هستند.

محتوای صوتی آموزشی

  1. کیفیت صدا بسیار اهمیت دارد.
  2. فقط 30 ثانیه فرصت دارید.
  3. فهرست مطالب را بگویید.
  4. یک موسیقی ناب چاشنی کارتان کنید.
  5. بین فایل صویتیتان میان برنامه‌ای داشته باشید.

محتوای تصویری و اینفوگرافیک

  • تصاویر با مخاطب حرف می‌ زند
  • تصاویر نشانه سلیقه و شخصیت شما هستند.
  • کیفیت بالا و حجم پایین خیلی مهم است.
  • از تصاویر محترک استفاده کنید.
  • یک الگوی استاندارد را ایجاد نمایید.

محتوای ویدیویی و ویروسی

  1. با بهترین کیفیت ضبط کنید.
  2. سرعت پخش ویدیو خیلی مهم است.
  3. از وله های مناسب استفاده کنید.
  4. از موسیقی ملایم استفاده کنید.
  5. لینک دانلود ویدیو را قرار دهید.

روش هاي توليد محتوا در سايت

  • روزنامه و مجلات
  • خلاصه كتاب ها
  • پست مهمان در سايت
  • ترجمه
  • مصاحبه
  • خودتان بنويسيد!

گام های تولید محتوا

  • گام اول: نوع محتوا
    • به سوال مخاطب پاسخ مي دهد؟
    • روش انجام كاري را بيان مي كند؟
    • نظر مخاطب را مي خواهد؟
    • مصاحبه.
    • و…
  • گام دوم: انتخاب عنوان مناسب
  • گام سوم: انتخاب تصاوير
  • گام چهارم: توليد محتواي خام
  • گام پنجم: مرتب سازي محتوا
  • گام ششم: ويراستاري

چگونه محتوايي بنويسيم كه رتبه خوبي در گوگل داشته باشد؟

  • كلمات كليدي در عنوان محتوا
  • توضيح مختصر و جذاب در تگ توضيحات.
  •  مقدمه با كلمات كليدي.
  • تكرار مناسب كلمات در هر پاراگراف
  • استفاده از تصاوير در بين پاراگراف ها
  • انتشار در رسانه هاي اجتماعي
  • دعوت به بازديد كنندگان براي اشتراك محتوا
  • انتشار محتوا در سايت هاي مقاله و پست مهمان در وبلاگ ها

برای تولید محتوا از کجا شروع کنیم؟

  1. اولین راه افزایش سطح اطلاعات با مطالعه کردن
  2. از کتاب های که مناسب حوزه کاریتان است استفاده کنید.
  3. سی کنید مقالات سایت های که در زمینه کاری شماست رو مطالعه کنید.
  4. از وبلاگ های های حوزه کاری خود استفاده کنید.
  5. زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

شرط محتوا نویس حرفه ای تمرین مداوم شماست

برای تمرین شما باید 5 کار انجام دهید

  1. خلاصه نویسی هر فصل از کتابی که میخوانید
  2. فایل های صوتی در حوزه کاری خود را گوش دهید
  3. از ویدئو های موجود در آپارات و یوتیوپ استفاده کنید.
  4. در مورد هرچیزی که یاد می‌گیرد سی کنید درباره اون صحبت کنید.
  5. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

  • هدف از تولید محتوا را مشخص کنید
  • کلمه کلیدی اصلی را شناسایی و بررسی کنید
  • محتوای رقبای خود را بررسی کنید
  • محتوای خود را بر اساس هدف‌تان ایجاد کنید

بازاریابی محتوا چه مزیت هایی دارد؟

  1. افزیش چند برابری ترافیک سایتان
  2. کاهش چند برابری رتبه الکسا
  3. ایجاد وجه تمایز الکسا 
  4. ایجاد وجه تمایز با رقبا
  5. افزایش تعداد کاربران و فروش محصولات
  6. ایجاد خوشحالی در مخاطب
  7. بهبود چند برابری سئو سایت

مراحل بازاریابی محتوا

  1. راه اندازی بخش وبلاگ برای وب سایت
  2. هدفتان از تولید محتوا مشخص کنید
  3. دغدغده ها و نیاز های مخاطبانتان را شناسایی کنید.
  4. کلمه کلیدی اصلی را شناسایی کنید.
  5. شروع به تولید محتوا در مورد اون کلمه کلیدی کنید.
تیتر های مقالات و محتوا های شما در واقع مهم ترین عامل برای ترقیب کاربر، به مطالعه مطلب می باشد. با در نظر گرفتن تیتر هایی کاملا روانشناسی شده و حرفه ای، میتوانید نرخ بازدید و ماندگاری کاربر داخل محتوای خود را به شدت افزایش دهید.
 

عنوان چگونه بر میزان بازدید مقاله تاثیر می گذارد؟

عنوان ها در ابتدا تنها نمای مشاهده از یک مقاله به کاربر هستند که یا در لیست ایندکس گوگل و یا در صفحات دیگر سایت به کاربر پیشنهاد می شوند.
در واقع یک عنوان درست میتواند این پیام را به کاربر برساند که من نیاز شما را می شناسم و با بهترین راهکار ها مشکل تو را حل خواهم کرد.
در انتخاب تیتر ها، کلمات و عبارات کلیشه ای تاثیر گذاری خود را از دست داده اند و همچنین کلماتی که همه سایت ها برای تمرکز بر روی کلمه کلیدی استفاده می کنند، کاملا تکراری است و دیگر هیچ جذابیتی برای کاربر ندارد. با دانستن این موارد، اگر بتوانید عنوان هایی تاثیر گذار برای مطالب خود در نظر بگیرید، میتوانید بطور کاملا ملموسی، راندمان کلیک و ترافیک را افزایش دهید.

از چه عنوان هایی برای تولید محتوای خود استفاده کنیم؟

انواع بسیار زیادی از عنوان های تاثیر گذار و روانشناسی شده وجود دارند که هر یک با استراتژی مخصوصی ایجاد می شوند. مثلا گفته می شود تیتر های با موج منفی و مخالف تصور کاربر، میزان مانگاری بیشتری در ذهن او به همراه دارد. یا مثلا برای برند سازی شخصی عنوان های خاصی در نظر گرفته می شود که هم بیانگر اهمیت مطلب باشند و هم نام فرد را در بستری به کاربر القا کنند.
نوعی دیگر از عنوان های خاص تر و مورد توجه تر تیتر هایی است که با زبان محاوره نوشته می شود و حس نزدیکی بیشتری به کاربر القا می کند. اما این عنوان ها همه بسته به نوع و سبک محتوا نویسی شما دارند و در واقع میبایست با استراتژی شما هم مغایر نباشند.

عنوان های تاثیر گذار از نظر روانشناسی

چند مورد از عنوان های تاثیر گذاری که از نظر روانشناسی و تجربی، عملکرد قابل توجه خود را نشان داده اند، شامل موارد زیر هستند که در ویدیو بالا هم به آن ها اشاره کردیم:

1. عنوان هایی که با مطرح کردن یک سوال جذاب همراه هستند

مطرح کردن یک سوال عنوان خوبی از نظر روانشناسی محسوب می شود. این تیتر ها سوالات کاربر هستند که در ذهن او به وجود آمده اند و با مطرح کردن آن ها در عنوان، و همچنین پاسخ دادن به آن در متن، میتوانید هم حس نزدیکی خوبی به کاربر دهید و هم چون توانسته اید نیاز کاربر را شناسایی کنید، او تمایل بیشتری به همراه بودن با شما خواهد داشت.

2. عنوان هایی که در آن ها از عدد استفاده می شود.

نوعی دیگر از عنوان های تاثیر گذار و خوب، تیتر هایی هستند که محتوا را به چند بخش تقسیم می کنند و در عنوان آن متنی همچون، 6 مورد از ترفند های مهم تولید محتوا، لیست 20 شبکه اجتماعی معتبر دنیا ، 10 نکته مهم که می بایست قبل از خرید خودرو دسته دوم بدانید! و … هستند.
طبق تجربه این نوع عنوان ها هم نتیجه مطلوبی را از نظر کلیک و حتی توجه گوگل به همراه داشته اند و البته دلیل تاثیر گذاری آن ها هم از نظر علمی ثابت شده است که توضیح دادن آن در این مقاله، خارج از بحث است.

3. تیتر هایی شامل عبارت “ترین”

تیتر هایی که با عبارت ترین همراه هستند تاثیر گذاری بیشتری روی مخاطبان شما خواهند داشت. عنوانی مثل تیتر این مطلب که الان در حال مطالعه آن هستید؛ “جذاب ترین تیتر ها در تولید محتوا” و عناوینی از این دست که در فرایند تولید محتوای شما تاثیر گذاری بسیار مثبتی خواهد داشت.
 
علاوه بر این موارد، روش های بسیار زیاد دیگری هم برای تولید عناوین جذاب وجود دارد و جست و جو در رفرنس های خارجی معتبر میتوانید به نتیجه های مطلوبی دست پیدا کنید. این موضوع ارزش مطالعه کردن بیشتر را دارد و پیشنهاد می کنم اگر کیفیت محتوایتان برای شما مهم است در این خصوص تحقیق بیشتری کنید.
موفق و پیروز باشید
  • آیا اصلا ضرورت دارد؟

شما جزئ کدام دسته از افراد در برخورد با کلمه “تولید محتوا” هستید؟!

آیا می گویید تولید محتوا که کاری ندارد یا اصلا نوشتن درباره موضوعی خاص که کاری ندارد!

آیا اصلا می دانید روح نهفته در تولید محتوا چگونه می تواند کسب و کارتان را از این رو به آن رو کند؟ یک لحظه مکث کنید!قاطعانه و با اطمینان کامل روی این موضوع پا فشاری می کنیم و معتقدم شما هم به این موضوع پی خواهید برد.اما زمانی که به این موضوع رسیدید گوشزد ما را به یاد آورید!

آیا درباره الگوریتم های گوگل و وسواسی بودنش در خصوص نتایجی که قرار است نمایش دهد اطلاعی دارید؟

جدای تمامی این موضوعات؛

آیا کاربرانی که برایشان می خواهید بنویسید را می شناسید؟

کاربرانتان چه روحیاتی دارند و با چه زبانی صحبت می کنند؟

اگر با یک بچه چند ساله با لحنی کاملا رسمی و در کمال ادب صحبت کنید، او فقط شما را نگاه خواهد کرد.مسلم است که چیزی از حرفهایتان نخواهد فهمید و احتمالا دیگر حتی به شما نزدیک نخواهد شد.موضوع بحثمان در این قسمت هم دقیقا همین است!اگر کاربرانی در بازه سنی نوجوان دارید و محتوایتان را به زبان کاملا ادیبانه تولید می کنید،متاسفانه مسیر را اشتباه می روید حتی اگر محتوایتان تمامی اصول ادبی و نگارشی را به نوعی رعایت کرده باشد که روح را به پرواز در بیاورد!اما چرا؟

کاملا مشخص است!به تعداد انسان های کره زمین زبان وجود دارد و هرکس به زبان خودش صحبت می کند.بله !این موضوع درباره خود شما هم صدق می کند و شما هم جریان صحبت کردن خاص خود را دارید و تنها با کسانی ارتباط صمیمانه برقرار می کنید که تا حدی به حرف زدن شما شبیه باشند.همین موضوع را بسط می دهیم به مقوله تولید محتوا؛

اگر درباره سئو می نویسید در نظر داشته باشید که با بازه ای از افراد صحبت می کنید که میل به پیشرفت و بالا بردن سطح اطلاعاتشان درونشان موج می زند و عاشق موضوعاتی کمیاب هستند،عموما جوان هستند و عاشق مثال زدن و جلوه گری بصری  توسط شما در ذهنشان هستند و قاعدتا اگر نتوانید در پاراگراف اول محتوایتان به او حسی که می خواهند را بدهید،بدانید نه تنها محتوایتان را نمی خواند،بلکه باور کنید دیگر به وبسایتتان سر نخواهد زد حتی اگر جای دیگری به چشمش بخورید!

اگر در وبسایت خدمات دنداپزشکی خود محتوا تولید می کنید بدانید با قشری صحبت می کنید که آسیب دیده و سرگردانند!بدانید این افراد نیاز دارند با لحنی امیدوارانه با آن ها صحبت کنید و ایشان را از سردرگمی نجات دهید.پس از پرداختن به بحث های بیهوده بپردازید و بگویید که واقعا چه کاری باید بکنند.در پایان هم می توانید با لحنی دلسوزانه در کمال ادب خود و خدماتتان را معرفی کنید.

مواردی که ذکر شد تنها قطره ای از اقیانوس است.همیشه در نظر داشته باشید اگر کاربرانتان از شما راضی باشد،گوگل از شما راضی خواهد بود.

  • با تکنیک جلو بروید!

تکنیک به معنی یادگیری و اجرای بهنه یک مهارت خاص در یک حوزه خاص است.در تولید محتوا تکنیک المانیست که همواره شما را از بقیه رقبا متفاوت جلوه می دهد!البته که تولید محتوا هم تکنیک های خاص خودش را دارد.یکی از هزاران تکنیکی که در پکیج تولید محتوا به شرح آن پرداختیم چگونگی روی پرده بردن سمفونی کلمات روی پرده ذهنی کاربر است.اینکه چه سناریویی برای آن تدارک خواهید دید و در نهایت از فیلمی که در ذهن خواننده اکران شد تجربه لذت بخشی خواهد داشت یا نه همگی به خودتان و قلم نوشتنتان بستگی دارد.

  • چیزی فراتر از لمس دکمه های صفحه کلید!

پس تا اینجای کار دریافتید که محتوا و تولید آن،به سادگی اسمش نیست. برایتان چیزی فراتر از انشاء هایی که این روز ها فضای اینترنت را پر کرده است،داریم البته اگر به دنبال متفاوت بودن باشید.بنابراین هنر تولید محتوا مهارتی اکتسابیست که فراتر از فشردن دکمه های صفحه کلید است.باز هم بر روی این موضوع پافشاری داریم که محتوا همه چیز است و بسیاری از وبسایت های موفق و بنام این روزهای فضای وب،تنها از این راه درآمد زایی دارند.این وبسایت ها با تولید قدرتمند محتوا به مراجع بازار هدف تبدیل شده اند و تبدیل به بستر مناسبی برای دیگر وبسایت ها شده اند.

تولید محتوا یکی از مهم ترین دلایل وجود اینترنت و فضای مجازی است!! در واقع تولید محتوا همه چیز است!

  • همه میدانیم که مهم ترین موضوع در خصوص سئو سایت، محتوای آن است و نیازی به گفتن آن نیست.
  • همه میدانیم که مهم ترین موضوع در مبحث بازاریابی اینترنتی ( وب سایت، شبکه های اجتماعی و … )، تولید محتواست.
  • همچنین باید این موضوع را هم بدانیم که در خصوص سئو سایت که مهم ترین موضوع بحث ماست، تولید محتوا پیش نیاز ورود به دنیای سئو است و اگر آن را درست و صحیح انجام ندهیم، هیچ صفحه ای به جایگاه مطلوب نمی رسد.
  • مهم ترین و موفق ترین وب سایت های داخل کشور که امروز درآمد های فوق العاده دارند، بیس کار را تولید محتوا قرار داده اند.

کافیست خودتان در خصوص چند مورد از مطالب مهم در گوگل جستجو کنید و ببینید که چند درصد از نتایج اول گوگل به وب سایت های محتوا محور اختصاص داده شده است.

البته منظور ما از این صحبت ها زیر سوال بردن مفاهیم سئو خارجی، لینک سازی و غیره نیست؛ بلکه میخواهیم بگوییم پیشنیاز همه این موارد تولید محتوای با کیفیت است.

همه ترفند ها در زمینه سئو میتوانند با در نظر گرفتن اصولی، برای شما مفید واقع شوند ولی طبق گفته قابل اطمینان ترین وب سایت های دنیا در زمینه سئو، ( مثل moz و searchengineland و backlinko ) با داشتن محتوای های قدرتمند، میزان بهره وری شما از همه تکنیک ها بشدت افزایش می یابد و گاها بدون توجه به تولید محتوا، روش های دیگر سئو برای شما هیچ اتفاق مثبتی را به ارمغان نخواهند آورد!

پس برای رسیدن به بهترین راندمان بازدهی، می بایست به آموزش تولید محتوا بیاندیشیم!

چرا تولید محتوا مهم است؟

یادگیری سئو و تولید محتوا

یادگیری سئو و تولید محتوا

همانطور که در مقاله گوگل چه سایتی را دوست دارد؟ اشاره کردیم، ارائه و پردازش بر روی محتوا یا همان data هدف اصلی شرکت های بزرگی مثل گوگل، فیس بوک، اینستاگرام، یاهو، یوتویوب و … است.

این شرکت ها بخش بسیار بزرگی از خدمات خود را بصورت رایگان به کاربران اینترنت ارائه می دهند تا در ازای آن data و اطلاعات کسب کنند.

گوگل هم به عنوان یکی از کمپانی های بزرگ دنیا که در این رقابت حضور دارد، سعی بر این دارد که بتواند کاربران خود را راضی نگه دارد و روز به روز به تعداد آن ها بیافزاید. برای دست یابی به این مهم، نیاز دارد که بهترین نتایج و محتوا ها را با توجه به جستجو کاربران خود، به آن ها نمایش دهد.

وب سایتی که محتوا های با ارزش و کاربرپسند ارائه کند، محبوب نزد این موتور جست جو خواهد بود؛ چون گوگل را به هدفش که جلب رضایت کاربران خود است، نزدیک و نزدیک تر می کند.

اینجاست که آموزش تولید محتوا اهمیت اصلی خود را پیدا می کند و به عنوان یکی از پردرخواست ترین موضوعات آموزشی در فضای اینترنت مطرح می شود.

بهینه سازی محتوا چیست؟

پس از رونق استفاده از اینترنت و ایجاد وب سایت های بیشتر در هر زمینه، محتوا ها توسط گوگلی که رتبه دهنده و تعیین کننده بود، اعتبار سنجی شد و با توجه به میزان ارزش برآورد شده به آن جایگاهی در نتایج اختصاص داده شد.

در این زمان بود که موضوعی به عنوان بهینه سازی محتوا به وجود آمد و مفهوم اصلی بحث آن در خصوص معرفی استاندارد تر و صحیح تر محتوا به گوگل و همچنین کاربران گوگل بود.

با توجه به بازخوردی که از رتبه بندی های گوگل بدست آمد و همچنین مقالاتی که متخصصان این شرکت ارائه کردند، سئو کار ها اصولی را استخراج کردند که امروز به عنوان قواعد سئو محتوا از آن یاد می شود.

سئو محتوا مربوط به تگ های html و امکاناتی است که افزونه های سئو ( در وب سایت های وردپرسی ) ارائه می کنند و هدف آن ها بهتر فهماندن موضوع محتوا به ربات های گوگل است.

سوژه برای تولید محتوا پیچیده نیست

اولین موردی که باید در تولید محتوا و سوژه یابی بررسی  کنیم این است که بدانیم هیچ پیچیدگی ای در کار نیست.

فقط سه مورد را باید در نظر داشته باشید که در عنوان مقاله هم آمده است

جذاب ، گیرا ، شگفت آور

سوژه برای تولید محتوا باید این ویژگی ها را داشته باشد ولی نکات مهم زیر :

هر جالبی ، جذاب نیست

ما روزانه هزاران مطالب جالب میبینیم که شاید گاهی بی تفاوت از کنار آنها رد میشویم و شاید فقط به خواندن عناوین آنها اکتفا کنیم.

در واقع شاید عنوان جالب باشد ولی ۵۰ الی ۲۰۰ کلمه اول محتوای شما هم باید آنقدر جذاب باشد که بتواند مخاطب را راغب به خواندن ادامه مطلب داشته باشد.

پس هیچوقت جذابیت ماجرا را فدای جالب بودن آن نکنید.

برای تولید عناوین جذاب میتوانید از روشهای تبلیغ نویسی استفاده کنید.

هر جذابی ، گیرا نیست

سوژه برای تولید محتوا باید جذاب باشد اما هر جذاب بودنی گیرا نیست :

تعریف ما در اینجا از گیرایی نسبت تاثیر گذاری متن است و این که آیا این تاثیر گذاری باعث انتشار مقاله و محتوا میشود؟

پس محتوای شما باید اثر گذار باشد.

از مجموع آثار یک محتوا میتوان به احساسات خواننده آن اشاره کرد : مثلا :

محتوای شما توانایی شاد کردن ، غمگین کردن ، عصبانی کردن و یا شگفت آور بودن را داشته باشد.

الزاما نباید مخاطب خود را غمگین کنید ولی احساسات آن ها را در نظر نگیرید هیچوقت نمیتوانید اثر گذار باشید.

هرجذاب و گیرایی ، شگفت آور نیست

جادوی کلمات برای هیچ کس پنهان نیست و اگر این کلمات با تصویر و صدا در آمیخته شود خیلی هم تاثیر گذار خواهد شد ولی در ماجرای یافتن سوژه برای تولید محتوا شگفت آوری الزاما به تعجب وا داشتن مخاطب نیست ، شگفت آوری در تولید سوژه برای محتوا از خلاقیتی نشات میگیرد که شما باید آن را بکار ببندید و به همین دلیل است که تولید محتوا درصنعت واینرینگ بیشتر مخاطب دارد تا  به یک سایت آموزشی.

در کل این سه موضوع :

متوجه شدیم که تمامی آنها شبیه یک سوم از یک چرخ هستند که اگر هر کدام از آن ها در تعادل با دیگری نباشد این چرخ حرکت نخواهد کرد.

ولی حتی اگر در کمترین حالت این سه موضوع در یافتن سوژه برای تولید محتوا رعایت شود بسیار بدیهی است که چرخ تولید سوژه ی ما به راحتی قادر به حرکت خواهد بود.

 

چند روش برای تولید سوژه

برای تولید سوژه با یک سرچ در گوگل هم میتوانید مطالب بسیار زیادی پیدا کنید ولی در اینجا به چند مورد از اثر گذارترین آنها اشاره میکنم که بتوانید در کسب وکار خود استفاده کنید:

۱ – بحث در یک حوزه

شما میتوانید جهت یافتن سوژه برای تولید محتوا در یک حوزه تخصصی شروع به تولید کنید در مورد تمامی جنبه های آن حوزه را بررسی خواهید کرد تمامی دیدگاه های مختلف را در آن حوزه بیان خواهید کرد و دچار کمبود سوژه نخواهید شد.

۲ – مصاحبه محور شوید

در روند پیدا کردن سوژه برای تولید محتوا از مصاحبه محور شدن غافل نشوید مصاحبه های زیادی با سوژه های بسیاری میتوانید تولید کنید که سه قانون بالا را داشته باشد.

و در همین راستا کمی حال و هوای خبری گرفتن هم به ضرر شما نخواهد بود.

۳ – تبدیل فرمت محتوا

محتوا های فرمت های زیاد دارد از فیلم و عکس گرفته تا متن و کلمه و شما میتوانید به راحتی برای یافتن سوژه برای تولید محتوا فرمت های محتوا ها را به همدیگر تبدیل کنید مثلا محتوای متنی دارید از یک کتاب از یک مقاله از یک جایی آن را تبدیل به ویدئو کنید یا برعکس ویدئو ها را تبدیل به متن کنید.

سخن پایانی

یافتن سوژه برای تولید محتوا از مهم ترین ماجرا های بازاریابی محتوایی است که خط مشی بازاریابی شما را در کسب وکارتان میتواند رقم بزند پس شما باید یاد بگیرید که چگونه سوژه برای تولید محتوا پیدا کنید تا بسوی پیشرفت حرکت کنید

چگونه محتوا ارزشمند تولید کنیم ؟ برای هر کسب و کاری ازجمله استارت آپ ها

محتوای  ارزشمند یکی از مسئله هایی است که استارت آپ ها و در کسب وکار اینترنتی بسیار حائز اهمیت است و برایبازاریابی اینترنتی باید از آن استفاده کنید.

اما مطلبی که باید به شما بگویم این است که فقط این کسب و کار ها نیستند که با محتوا در گیرند بلکه همه کسب و کارها باید با محتوا درگیر شوند.

شاید کمی نامعقول است که همه کسب و کارها چطور میتوانند با مسئله محتوا درگیر شوند اما در این مقاله بررسی میکنیم که چگونه میشود یک محتوای ارزشمند تولید کرد و چگونه همه کسب و کارها با تولید کردن محتوا موفقیت بیشتری بدست می آورند .

محتوا

محتوای ارزشمند چیست ؟

محتوای ارزشمند چیزی است که باعث میشود کاربر در سایت شما بماند ، مطلب را بخواند محتوا را ببیند از آن چیزی یاد بگیرد و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.

اما مواردی که باید در تولید یک محتوا باید در نظر بگیریم چیست :

۱ – در اولین وحله باید بتوانیم عنوان خوبی برای مطلب مان تولید کنیم

عنوان های خوب وجذاب همیشه بازدید کننده دارند تولید عنوان های خوب برمیگردد به استراتژی سئو شما.

شما باید ببینید که روی کدام کلمه کلیدی کار میکنید و خودتان را جای کاربر بگذارید تا ببینید اگر شما دنبال همین مطلبی که دارید مینویسید باشید چگونه جستجو میکردید .

۲ – همیشه از تجربه ها ناشی میشوند

مثل همین مطلبی که الان دارید مطالعه میکنید و بخشی از تجربه های بنده است میتواند اشتراک گذاشتن یک تجربه ارزشمند باشد که خواننده آن نیز از آن محتوا بهره کافی ببرد .

۳ –  به شکل های دیگر هم فکر کنید

همیشه گفتم و باز هم میگویم محتوا شکل های بسیار دیگری دارد مثل متن ، ویدئو ، اینفوگرافی ، عکس و… که شما میتوانید با تولید محتوای دنباله دار از شکل های دیگر محتوا نیز استفاه کنید .

۴ – خطرناک ، شگفت آور و حیرت آور باشید

خلاقیت میتواند به شما کمک کند که بتوانید محتوایی بسازید و تولید کنید که کاربر وخواننده را به شگفتی وا دارد این موجب میشود که به بهترین شکل محتوای شما کاربر پسند باشد و بعد از انتشار دست به دست شود .

۵ – از اخبار داغ غافل نشوید

در کتاب بازاریابی با سرعت نور هم به کرات به این موضوع اشاره کردم که از اخبار غافل نشوید مخصوصا در حوزه وبلاگ که یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده خواهد شد .

۶ – تولید کننده محتوا باید متفاوت باشد

امروزه به نظر من هر کسی که محتوا تولید میکند به اندازه فردی که در دوران صنعتی صاحب کارخانه بود ارزشمند وقابل تحسین است .

پس متفاوت باشید و مغز خود را عادت دهید که متفاوت بیاندیشد.

عقب افتادن در زمینه تولید محتوا به ضرر شما خواهد بود چه بسا که خیلی از این کسب وکارها بدنبال تولید محتوایی هستند که جذابیت و حالت سرگرم کننده برای مخاطبین دارد پس بجنبید.

چقدر موثر است و سخن پایانی

در زمینه  سئو ، محتوای سایت شما ۳۰% از ماجرای سایت را در بر میگیرد چرا که اسکریپشین ها و یو آر ال ها و مسایل دیگری هم نقش عظیمی دارند.

اما از نظر بازاریابی من با ایمان به شما بگویم که مبحث توانایی نوشتن تبلیغ و تبلیغ نویسی که اولین قدم تولید محتوا ارزشمند است ۱۰۰% بر روی بازاریابی شما تاثیر دارد .

همین طور که میبینید در این سایت ما چیز هایی را بررسی میکنیم که شما با کنار هم چیدن آن ها پازل کسب وکار خودتان کامل میکنید .

در پایان اینکه هر چیزی راه و روش خودش را دارد فقط مسئله این است که باید ببینیم چگونه فکر کردن میتواند به ما کمک کند که پازل را درست کنیم .

امروزه سایت های زیادی هستند که فقط از طریق تولید محتوا دارند کسب درآمد می کنند. تولید و فروش محتوا یکی از پر درآمد ترین شغل های دنیاست که امروزه طرفدار های خیلی زیادی پیدا کرده است. محتوایی که خوب و به درد بخور باشد مسلما طرفدار دارد. در کشور ما هم همینطور است و در این چند سال اخیر کسب و کارهای اینترنتی که فقط محتوا تولید و می فروشند زیاد شده اند.

در این مقاله قصد دارم در مورد اینکه چه طور می شود با تولید محتوا کسب درآمد کرد صحبت کنم. همچنین در مورد اینکه تولید و فروش محتوا چه مزیت هایی نسبت به کسب و کارهای دیگر دارد نیز صحبت می کنم. پس اگر شما هم مشتاق هستید تا بدانید چه طور می شود با تولید و فروش محتوا کسب درآمد اینترنتی داشت همراه من باشید.

 

چرا باید محتوا تولید کنیم؟

امروزه اهمیت محتوای دیجیتال خیلی بالا رفته است. مردم برای محتوای خوب و به درد بخور به راحتی پول پرداخت می کنند. از طرفی دسترسی به محتوای دیجیتال خیلی ساده تر از دیگر محتواها است. مثلا به راحتی می شود با مراجعه به اینترنت و جست و جو کردن در گوگل به هر محتوایی که مورد نیازمان باشد دسترسی پیدا کنیم. دیگر نیاز نیست ساعت ها دنبال یک کتاب به درد به خور در کتاب خانه محله مان بگردیم!

همچنین به خاطر دسترسی بیشتر مردم به اینترنت، تمایل بیشتری به خواندن ای بوک ها، گوش دادن به کتاب های صوتی یا دیدن فیلم های آموزشی دارند. خیلی ها وقت نمی کنند در کلاس های آموزشی حضوری شرکت کنند. وقت و زمان برای خیلی ها ارزشمند است و به راحتی نمی خواهند وقت خود را هدر دهند.

به خاطر همین هم محتوای دیجیتال نسبت به قبل خیلی طرفدار پیدا کرده است. و این بهترین فرصت است که ما هم برای بر طرف کردن نیاز مخاطبان مان محتوا تولید کنیم. آن هم محتوایی که واقعا با کیفیت باشد و به درد شان بخورد.

 

تولید محتوا چه مزیت هایی دارد؟

یکی از مهمترین مزیت هایی که تولید محتوا دارد این است که نسبت به دیگر کسب و کارهای اینترنتی دردسر کمتری دارد. مثلا کسی که فروشگاه اینترنتی محصولات فیزیکی دارد دردسرهایی از قبیل برگشت خوردن محصول سفارش داده شده و مشکلاتی با اداره پست و … ممکن است همیشه داشته باشد. ولی وب سایتی که فقط محتوای دیجیتال تولید می کند و می فروشد هیچ وقت به این مشکلات دچار نمی شود. چون محصول فیزیکی در کار نیست! هر چیزی هست دیجیتال است و پستی در کار نیست!

یکی دیگر از مزیت های تولید محتوا این است که هزینه خیلی کمتری نسبت به دیگر کسب و کارهای اینترنتی دارد. وب سایتی که محتوا می فروشد خیلی مهم نیست شکل و شمایل اش چگونه باشد! ممکن است در وب سایت های محتوایی خیلی نیاز به ایجاد سیستم های پیچیده نباشد.

ولی مثلا یک فروشگاه اینترنتی باید هزینه زیادی برای طراحی و راه اندازی اش شود. البته فقط به اینجا ختم نمی شود. کسی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارد مسلما نیاز به سرمایه زیادی نیز دارد. ولی کسی که قصد تولید و فروش محتوای دیجیتال را دارد نیاز به سرمایه اندکی صرفا برای راه اندازی یک وب سایت اینترنتی دارد.

 

چگونه با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

اگر قصد دارید با تولید محتوا کسب درآمد کنید پیشنهاد می کنم محتوایی تولید کنید که آموزشی باشد و نیاز مخاطب را به خوبی بر طرف کند. اصلا هدف ما از تولید محتوا همین است. محتوایی تولید کنیم که واقعا نیاز مخاطبان را بر طرف کند.

بسیار خب بریم سراغ اینکه برای تولید محتوا از کجا باید شروع کنیم و چه طور تولید محتوا کنیم و آن را به پول تبدیل کنیم.

 

 

1.موضوع خود را مشخص کنید

اولین کاری که باید انجام دهید مشخص کردن موضوع کاری تان است. این موضوع خیلی به علاقه و تخصص مربوط می شود. مسلما زمانی که در موضوع خاصی تخصص داشته باشید می توانید در آن موضوع محتوا تولید کنید.

ولی اگر تخصصی نداشته باشید باید ببینید به چه موضوعاتی علاقه دارید؟ روانشناسی، بازاریابی اینترنتی، توسعه فردی و … فرقی نمی کند. مهم این است که به آن علاقه داشته باشید. البته این هم خیلی مهم است که آیا در آن موضوعی که انتخاب کردید طرفدار وجود دارد یا خیر!

به راحتی با جست و جو در گوگل و یا شبکه های اجتماعی می توانید از این موضوع با خبر شوید. پس قبل از اینکه موضوع خود را انتخاب کنید حتما از پر طرفدار بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

2.اطلاعات خود را بالا ببرید

شاید کلیشه ای باشد! ولی تا زمانی که اطلاعات کافی از موضوع مورد نظر خود نداشته باشید نمی توانید در مورد آن تولید محتوا کنید. باید به قدری در موضوع مورد نظر خود تسلط داشته باشید که به راحتی بتوانید در آن موضوع محتوا تولید کنید.

برای این کار بهتر است مطالعه خود را بالا ببرید. مقالات موجود در سایت ها، کتاب های حوزه کاریتان، ویدیو ها و فایل های صوتی آموزشی و … همه این ها به شما کمک بسیاری می کنند تا اطلاعات خود را در حوزه کاری خود بالا ببرید.

همچنین سعی کنید افرادی که در حوزه کاری شما هستند را همیشه دنبال کنید و با آن ها در ارتباط باشید. مثلا در سمینار ها و کلاس های حضوری آن ها شرکت کنید.

فراموش نکنید تولید محتوا، خلق محتوا نیست! در بسیاری از مواقع با جمع آوری اطلاعات هم می شود محتوای عالی تولید کرد. تولید محتوا یعنی دسته بندی اطلاعات به نوعی که مخاطب از آن لذت ببرد و نیازش را بر طرف کند.

البته این را با کپی محتوا اشتباه نگیرید! زمانی که شما از یک منبع، محتوا تولید می کنید یعنی اینکه محتوای تولیدی کپی است. ولی زمانی که شما از چندین منبع، محتوا جمع آوری می کنید و تولید می کنید کپی محتوا محسوب نمی شود! برای درک بهتر این مسئله بهتر است به منابع کتاب های چاپی نگاهی بیاندازید.

 

 

3.هدف تان را از تولید محتوا مشخص کنید

هدف تان از تولید محتوا دقیقا چه هست؟ آیا مثل سایت زومیت قصد دارید روزانه چند ده مقاله و خبر در سایت خود قرار دهید و به واسطه ترافیک بالا درآمد زایی کنید؟ یا مثل وب سایت همیار وب محتوای خود را مستقیما بفروشید؟

هدف تان را کاملا مشخص کنید که چه محتوایی را و چگونه می خواهید بفروشید؟ فرمت های تولید محتوا را مشخص کنید. آیا فقط می خواهید مقاله بنویسید و اشتراک ویژه در سایت خود بفروشید؟ یا می خواهید دوره های آموزشی در قالب ویدیو نیز تولید کنید؟

 

3.شروع به تولید محتوا کنید

الان در شرایطی هستید که می توانید محتوا تولید کنید. ساده ترین راه این است که بنویسید. از تولید محتوای متنی شروع کنید. مقاله بنویسید تا مخاطبان تان با شما آشنا شوند. بهترین کار برای اعتماد سازی همین است.

سپس برای گسترش کار خود از دیگر فرمت های محتوایی نیز استفاده کنید. البته نوشتن مقاله در اولویت است ولی فایل صوتی یا ویدیو هم طرفدارهای خودش را دارد. در بسیاری از مواقع مجبور هستید برای فروش محتوا از دیگر فرمت ها استفاده کنید.

گوش دادن به فایل های صوتی یا دیدن ویدیوهای آموزشی خیلی راحت تر از خواندن یک ای بوک است. به همین خاطر باید به فکر مخاطبان خود باشید. باید بدانید بیشتر چه فرمت های محتوایی به دردشان می خورد و برایش پول پرداخت می کنند!

تولید فایل های صوتی یا ویدیوهای آموزشی کار چندان سختی نیست! اولین کار این است که یک ویس رکوردر تهیه کنید. سپس با استفاده از نرم افزارهایی نظیر Adobe Audition صدای خود را ضبط کنید.

همچنین با نرم افزارهایی مثل Snagit هم می توانید از صفحه نمایش سیستم خود فیلم بگیرید.

واقعا کار سختی نیست! برای تولید فایل صوتی کافی است همان مقاله ای که نوشته اید را به صوت تبدیل کنید. یا برای تولید ویدیو هم همان مقاله ای را که نوشته اید را تیتر وار در پاور پوینت توضیح دهید وفیلم بگیرید. البته در ویدیو های آموزشی که طریقه انجام کاری آموزش داده می شود باید تسلط کافی داشته باشید.

 

4.سئوی محتوا را یاد بگیرید

همانطور که گفتم اکثر کسب و کارهایی که بر پایه تولید محتوا بنا می شوند سرمایه کمی دارند. در واقع بهتر است اینطور بگویم شاید شما هم پول زیادی برای تبلیغات نداشته باشید. پس به همین خاطر باید به فکر سئو سایت تان باشید.

البته نه خیلی حرفه ای! بلکه چون سایت شما محتوایی است بهتر است سئوی محتوا را یاد بگیرید. اگر محتوای تولیدی شما غنی و با کیفیت باشد سئوی آن بسیار آسان تر است و در واقع خودش سئو می شود. فقط باید اصول و قواعد آن را رعایت کنید.

کسب و کارهایی که نمی خواهند پولی برای تبلیغات بپردازند بهترین کار این است که سایت خود را سئو کنند و از طریق گوگل و دیگر موتورهای جست و جو ترافیک جذب کنند. اکثر کسب و کارهای اینترنتی موفقی را که می بینید بیشتر ترافیک خود را از گوگل دریافت می کنند که این نوع ترافیک بسیار هدفمند است.

 

5.استراتژی تولید محتوا داشته باشید

فرض کنید سرمایه شما کم است و نمی توانید تبلیغات کنید. از طرفی نمی توانید مثل سایت زومیت چندین نویسنده داشته باشید و به هیچ وجه نمی توانید روزانه آنقدر محتوا تولید کنید. البته هدف ما هم این نیست که روزانه 40 یا 50 تا مقاله در سایت خود بگذاریم!

پس به خاطر همین باید در تولید محتوا استراتژی داشته باشید. استراتژی محتوا یعنی محتوایی تولید کنید که طرفدار داشته باشد، محتوایی که نیاز اصلی مخاطب باشد، محتوایی که مخاطب را به شما وابسته کند و محتوایی که در کلمات کلیدی پر طرفدار رتبه خوب در گوگل بگیرد.

اگر بتوانید این طور محتوا تولید کنید دیگر نیاز به تولید محتوای انبوه ندارید. با محتوای کم هم می توانید کسب و کار خود را به مخاطبانتان معرفی کنید.

 

6.محتوا را به پول تبدیل کنید

زمانی که با تولید محتوا ترافیک سایت تان را بالا بردید، کاربران سایت خود را افزایش دادید و اعتماد سازی کردید وقت آن رسیده است که محتوای خود را تبدیل به پول کنید و کسب درآمد خود را از طریق تولید محتوا شروع کنید.

البته این مرحله مربوط به هدف تان از تولید محتوا هم می شود. اگر هدفتان تولید محتوای آموزشی باشد می توانید با برگذاری دوره های آنللاین به صورت دانلودی کسب درآمد کنید. دقیقا مثل وب سایت همیار وب که با فروش محصولات آموزشی به صورت دانلودی کسب درآمد می کند.

اگر هدفتان فروش محتوا به صورت عضویت ویژه است (مثل سایت متمم) باید در سایت خود این امکان را بوجود آورید. اگر سایت شما وردپرسی باشد کار زیاد سختی نیست!

تولید محتوا پر درآمد ترین و بی دردسر ترین و کم هزینه ترین کار اینترنتی محسوب می شود. همانطور که تا الان متوجه شدید تولید محتوا کاری است که هر کسی می تواند انجامش دهد و از طریق آن کسب درآمد کند.

اگر هنوز کسب و کار اینترنتی ای ندارید پیشنهاد من این است همین حالا اطلاعات خود را در زمینه ای که به آن علاقه دارید افزایش دهید و شروع به تولید محتوا کنید. تولید محتوای آموزشی طرفدار بالایی دارد. زمانی که کاربران تان زیاد شد می توانید محتوای خود را به روش هایی که اشاره کردم بفروشید.

اگر هم الان وب سایت محتوایی دارید سعی کنید در حوزه ای که فعالیت می کنید محتواهای پولی درست کنید و بفروشید. مثلا اگر وب سایتی در زمینه توسعه فردی دارید می توانید ای بوک هایی در این زمینه تولید کنید و بفروشید. حتی اگر مجبور شدید از ترجمه کتاب های خارجی استفاده کنید.

” برنامه ای برای کسب درآمد از محتوا داری؟”

هنوز احوالپرسی مان تمام نشده و کامل در صندلیم ننشسته ام که تمام ذهنم با سوالش می رود. ( سیر فکری من در آن چند ثانیه شبیه تصویر زیر است.)

 

  •    چگونه با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟
  •  کسب درآمد از تولید محتوا باید از چه مدل درآمدی تبعیت کند ؟
  •  درآمد تولید محتوا چه سقفی می تواند داشته باشد؟
  •  آیا انواع مدل های درآمدی محتوا در یک کسب و کار قابل استفاده است یا فقط تعدادی از آنها برای ما ماکزیمم بازدهی را دارند؟
  • -آیا مدل درآمدی محتوا قابل تغییر است یا از ابتدا باید در انتخاب انواع مدل های درآمدی محتوا ی خود دقت لازم را صرف کرده باشیم ؟
  • کسب درآمد با تولید محتوا چقدر توجیه اقتصادی دارد؟

به این سوالات و یا مشابه آنها زیاد فکر نکرده بودم. اما آنقدر برایم سوال مهمی بود که نتوانم از آن رها شوم.

اکثر کسانی که به کسب درآمد از محتوا و مدل درآمدی محتوا  فکر می کنند ، می دانند که فروش محتوا هر روز سخت تر از روز قبل می شود. اما به همان میزان نیز تقاضا برای محتوای با استاندارد بالا، ارزشمند ، متمایز و مفید در حال افزایش است.

در بررسی هایی که انجام دادم به چند مدل کلی کسب درآمد از محتوا رسیدم که در مقالات شاید اسم های متفاوتی داشتند اما مفهوم کلی آنها یکسان بود. در عین حال متوجه شدم که ممکن است عده ای مدل درآمدی کسب و کار یا الگوی درآمد کسب وکار را با مدل درآمدی محتوا یکسان در نظر بگیرند. این نکته از بحث های رایج در حوزه محتوا و استارتاپ هاست.

برخی مدل های درآمدی استارتاپ ها با مدل کسب درآمد از محتوا همپوشانی بسیار زیادی دارند و می شود  آنها را یکسان فرض کرد . اما به نظر من برخی از انواع مدل های درآمدی برای کسب  و کارها از حوزه محتوا خارج می شوند و بیشتر در استارتاپ ها معنا می یابند.

شاید یکی از دلایل این اختلاف بین مدل درآمدی محتوا و مدل درآمدی کسب و کار این باشد که تصمیم اولیه ما برای فروش محصول فیزیکی ، خدمت یا اطلاعات اهمیت دارد.

 

 

بخش اول : چطور با انتخاب مدل درآمدی محتوا ، از آن پول در بیاوریم؟

هنگام بررسی انواع مدل های درآمدی محتوا به چند دسته بندی کلی برخورد می کنیم :

  • مجانی (Free)
  • اشتراک یا آبونه (Subscription)
  • میکروتراکنش،تراکنشهای کوچک (Microtransaction)
  • فریمیوم یا بخشی مجانی (Freemium)
  • اعطای مدرک، لایسنس یا اجازه استفاده (Licensing)
  • فروش محصولات جانبی ( Derivative products)
  • جمع آوری کمک مالی ( Donation)

هر کدام از این 7 مدل درآمدی محتوا خودشان به انواع دیگری قابل تقسیم بندی هستند که کسب و کارها متناسب با نوع محتوا و استراتژی خود از آنها استفاده می کنند. ( منبع 1، 2، 3 ، 4 )

1- مجانی (Free) :

گاهی فکر می کنم که اگر انتخاب را به عهده ما کاربران اینترنت بگذارند ترجیح اول همه ما احتمالا گزینه مجانی و رایگان است. انگار چشمهای ما با دیدن کلمات و عباراتی مثل ” مجانی” و ” رایگان”  و یا ” یکی بخر دو تا ببر” ، برق می زند و یک پمپاژ سریع دوپامین به درون رگ های مان اتفاق می افتد.

اما مجانی بودن برای یک جا که نام کسب و کار بر خود گذاشته است ، شمارش معکوس او تا نابودی است. بنابراین انتخاب این استراتژی نمی تواند برای بلندمدت درست و عاقلانه باشد. پس کسب و کارهایی که این گزینه را بر می گزینند یا خیریه هستند و تامین مالی آنها از محلی غیر از محتوا صورت می گیرد؛  و یا برنامه کوتاه مدت آنها استفاده از محتوای مجانی است تا برای ایجاد آگاهی از برند  و جذب مخاطب تلاش کنند و در نهایت سرمایه گذاران کلان را جذب کنند.

احتمالا بسیاری از ما روزهایی که پلتفرم های مهم دنیا مجانی بودند را به خاطر داریم. این فضای مجانی تا جذب یک سرمایه گذار دانه درشت ادامه داشت و بعد از آن مدل های درآمدزایی آنها یکی بعد از دیگری آشکار شد. یوتیوب ، توییتر و فیس بوک از این جمله اند.

اگر چه ارائه محتوای مجانی , استراتژی بلند مدت مناسبی نیست، اما به نظر من یک گروه از افراد هستند که محتوای مجانی اتفاقا برای آنها نه تنها اثربخش است ، بلکه ابزاری برای ایجاد یا توسعه برند شخصی است. این گروه کسانی هستند که تخصص بسیار سطح بالایی در حوزه مورد نظر دارند و محتوای مجانی آنها خللی در درآمد آنها ایجاد نخواهد کرد. چون   یافتن کسانی همانند آنها و با همان سطح از تخصص و دانش  در کوتاه مدت عملا غیر ممکن است.

برای من یک نمونه از این ارائه محتوای رایگان، رادیو مذاکره است که معلم ارزشمندم محمدرضا شعبانعلی آنها را تهیه کرده است. برای این سبک از تولید محتوا ، مصرف کننده محتوا با مشتری آن کسب و کار در اکثر مواقع متفاوت اند.

2- اشتراک یا آبونه (Subscription) :

این مدل درآمدی محتوا مرسوم ترین آنهاست و به دلیل انواع مختلفی که دارد بیش از بقیه مورد توجه تولیدکنندگان انواع محتوای دیجیتال  مانند نرم افزار ، ویدئو ، فایل صوتی ، بازی و … است. در این مدل درآمدی یک “سد پرداخت”  یا Paywall به شکل های متفاوتی اعمال می شود تا کاربر پس از پرداخت و عبور از این مانع پرداختی به محتوا دسترسی داشته باشد.

انواع مختلف مدل درآمدی مبتنی بر اشتراک یا subscription:

  • مدل درآمدی عضویت یا  membership model
  • مدل درآمدی بوفه محتوا یا  all- you- can- eat model
  • مدل درآمدی باشگاه خصوصی یا private club model
  • مدل درآمدی نتورک یا شبکه  network model
  • مدل درآمدی بسته غافلگیر کننده یا surprise box
  • مدل درآمدی “اول صفی ها” یا  front- of- the- line model
  • مدل درآمدی متکی بر مصرفی ها یا consumables model
  • مدل درآمدی “با خیال راحت”  peace-of-mind model

 

3- میکروتراکنش یا تراکنش های کوچک (Microtransaction) :

اگر برای یک track  از یک آلبوم یا تعدادی از فصول یک کتاب پول پرداخت کرده اید ، بدون اینکه کل آن را خریده باشید، با مدل درآمدی تراکنش های کوچک چندان ناآشنا نیستید.

با میکروتراکنش به دو شکل مختلف از  محتوا استفاده می کنند :

1- یا در مقابل پرداخت  ما قادر به پخش فایل صوتی یا ویدئو هستیم .(pay-to-play)

2- یا با پرداخت پول، مالک آن محتوا می شویم. (pay-to- own)

4- فریمیوم یا بخشی مجانی (Freemium) :

در این مدل درآمدی محتوا  سه شکل بسیار پرکاربرد دارد:

1-  محتوا می تواند به صورت دو ورژن مجانی و پولی ارائه شود، مثلا ورژن تجاری و غیر تجاری .

2- و یا اینکه بخشی از محتوا به صورت مجانی ارائه می گردد ولی استفاده از سایر گزینه های جانبی محتوا مستلزم پرداخت پول است. در واقع یک میکروتراکنش در فروش آپشن ها طراحی می شود و در صنعت بازی ها و سرگرمی ها بسیار رواج دارد. ( تا حالا در یک بازی آنلاین سکه خریده اید؟ : دی)

گاهی نیز این موارد به شکل گزینه های تبلیغ دار و بدون تبلیغ عرضه می شوند.

3-  مدل دیگر آن این است که خود محصول مجانی است. اما در خود محصول آپشن ها یا آیتم هایی وجود دارد که باید برای آن ، هزینه کامل محتوا پرداخت گردد. بخش بزرگی از درآمد پلتفرم های فروش اپلیکیشن از این روش به دست می آید.

5- اعطای لایسنس یا اجازه استفاده (Licensing) :

در این مدل درآمدی محتوا، تکنولوژی و یا سرویس برای مدتی با اعطای لایسنس به مشتری داده می شود . در واقع یا تعداد محتوا یا مدت زمان استفاده از آن با پرداخت پول محدود یا مجاز می شود. مثلا برخی نشریات علمی مهم دنیا با پرداخت مبلغی به شما اجازه می دهند که برای مدت مشخصی به کل محتوا دسترسی داشته باشید؛ و یا به تعداد مشخصی بتوانید مقاله دانلود کنید.

6- فروش محصولات جانبی ( Derivative products):

این مدل به نوعی روشی برای بازآفرینی محتواست تا از آن محصولی قابل فروش عرضه شود. مثلا برخی از پلتفرم های موزیک  بخشی از محتوا را یا همه آن را stream می کنند و با لینک به محل عرصه محصول اصلی ، مثل آی تیونز ، نسخه مورد نظر یا محصول دلخواه را می فروشند. گاهی  نسخه بازآفرینی شده از محتوای عرضه شده و گاه محصول دیگری ، در این مدل به فروش می رسد.

در دنیای فیزیکی من پرینترها را مثال خوبی می دانم. اکثر فروشندگان پرینتر معتقدند خود پرینتر حاشیه سود بسیار پایین دارد یا مثلا با همان قیمت خرید عرضه می شود. اما سود اصلی آنها ناشی از فروش کارتریج های آنهاست.

در دنیای محتوا گاهی مثلا یک فایل ، ویدئو یا حتی یک آفر مجانی وجود دارد که امکان استفاده از آن فقط روی دیوایس یا پلتفرم خاصی امکان پذیر است. این مدل درآمدی به نظرم با اعتیاد ما به ترشح هورمون های شادی بخش به شدت بازی می کند. به هر حال چرخ صنعت باید بچرخد. 🙂

7- جمع آوری کمک مالی ( Donation):

برخی از تولیدکنندگان محتوا ترجیح می دهند که قیمتی برای محتوای تولید شده خود در نظر نگیرند و قضاوت و البته مقدار پول پرداختی را به مصرف کنندگان محتوا بسپارند. این دسته با جمع آوری کمک های مالی از کاربران تحت عنوان donation هزینه های خود را ، البته اگر بتوانند، تامین می کنند.

موارد بررسی شده ی من و آنهایی که در ذهن دارم مرا به این نتیجه گیری رسانده است که در دو صورت می شود این مدل درآمدی را انتخاب کرد:

  • یک شغل پردرآمد دیگر داشته باشیم که بتوانیم از آن برداشت کرده و به این یکی تزریق مالی کنیم.
  • یا اینکه کاملا در راه خدا کار کنیم و به آن آب باریک احتمالی دل و حتی چشم نبندیم و آن را زکات علم خودمان در نظر بگیریم.

من از سایر کشورها خبر ندارم ، اما به نظرم در ایران خودمان این مدل درآمدی در واقع یک مدل بی درآمدی مناسب است تا  کسب و کار را به سمت نابودی ببرد.

بخش دوم : سایر روشهای کسب درآمد از محتوا

روشهای کسب درآمد از محتوا که در بالا ذکر شدند  در دنیای دیجیتال بسیار مرسوم هستند اما همه آن نیستند. بسیاری از کسب و کارها با تولید محتوا پول در می آورند و در آنها خود محتوا کالای مستقیم به شمار می رود.

اما برخی دیگر از محتوا استفاده می کنند تا سایر اهداف درآمدی خویش را دنبال کنند. بنابراین آیا می توان گفت که رسانه ای که تبلیغ می گیرد در دسته بندی مدل درآمدی محتوا جا  می گیرد؟

بله.

بنابراین ما با دو دسته کلی تولیدکنندگان محتوا رو به رو هستیم:

  • محتوا کالای اصلی قابل فروش
  • محتوا به عنوان ابزار درآمدزایی

گروه اول بسیاری از روش های گفته شده در بخش اول را برای درآمدزایی را به کار می گیرند که محتوا یا کسب و کار را به پول تبدیل کنند.

مطالعه بیشتر

   راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.